Jak mít dobrý internetový obchod
Proč na internetu?
Vezměme to od začátku a podívejme se na motivaci „e-zákazníků“. Proč vlastně pohrdnou pohodlím kamenných obchodů, kde si mohou zboží naživo osahat či zkusit, a nakupují online? Nejvíce byste měli vzít v potaz tato kritéria:
· Nižší ceny –nejvíc lidí se žene do internetových nákupů na základě vědomí toho, že oproti těm klasickým ušetří, a to i po započítání dopravy
· Větší výběr– pokud shání například pračku, není omezen aktuální nabídkou konkrétního obchodu, ale má fakticky po ruce všechno, co nabízí e-shopy, na jednom místě
· Časová úspora– odpadává nutnost někam jet či chodit, věnovat na místě čas výběru a být závislý na otevírací době
I váš e-shop by měl tyto požadavky určitým způsobem zohlednit.
Na co se zaměřit
1. Vizuální podoba – dejte přednost nápadité, ale jednoduché a elegantní grafice s důrazem na jednoduché ovládání. První dojem je v tomto případě velmi důležitý.
2. Přehlednost– nepodceňujte rozdělení zboží do kategorií, pozor ale na to, aby se vám nabídka nerozrostla do příliš košatého „stromu“. Zákazník by měl na první pohled vědět, kam při hledání konkrétních položek kliknout. Pozor také na příliš mnoho textu, konkrétnější údaje a detailní informace by měly být až v detailu každé položky.
3. Hodnocení– všem se nejlépe nakupuje tam, kde to znají, nebo na místě, které jim někdo doporučí.
4. Zákaznická podpora– řešení případných problémů vám může přinést hodně kladných, ale i záporných bodů. Spousta kupujících má otázky k tomu, co kupuje, během nákupu vznikají také různá nedorozumění.
5. Dostupnost zboží – pravidelně aktualizujte nabídku zboží tak, aby měli kupující vždy přehled o tom, co je fakticky na skladě a připraveno k dodání
6. Specifikace zboží – pokud nabízíte některý druh zboží ve více provedeních, je třeba dbát na to, aby specifikace konkrétního typu proběhla při vkládání do košíku. Rozhodně se vyvarujte pokynů jako „Specifikaci uveďte do poznámky.“
7. Jednoduchá cesta k pokladně– pozor na zbytečně složitý proces objednávky, rozhodně si nepomůžete ani výzvami k registraci, na které většina zákazníků z důvodu obav před spamy „neslyší“. Cesta od košíku k objednání by měla být rychlá, jasná a stručná
8. Volba dopravy a platby – v zásadě platí, že čím víc možností při placení nabídnete, tím lépe pro vás. Rozhodně ale neomezujte nabídku jen na jednoho dopravce a platbu bankovním převodem, spolehlivě tím odradíte početnou skupinu případných zájemců.
Pohled z druhé strany
Při tvorbě vlastního e-shopu se snažte vidět svůj obchod také z pozice zákazníka, případně požádejte o konzultaci někoho ze svých blízkých. Mnohdy tak přijdete na mnohá zlepšení, nebo tímto způsobem vlastně „nanečisto“ zjistíte, kde systém obchodu drhne a vyžaduje zlepšení.
A především věřte, že každý spokojený zákazník se k vám znovu vrátí pokaždé, když bude shánět na internetu něco, co máte v nabídce.